Mokykloje mokiniai įgyja dalykinių žinių, gebėjimų ir padeda būsimos karjeros pamatus. Padėti mokiniui pasirinkti karjeros kelią viena mokykla nepajėgi, būtina aplinkinių pagalba. Šiandieniniam mokiniui gali padėti karjeros specialistai ir mentoriai.

Asociacija „Mentor Lietuva“, įgyvendindama profesinės patirties programas, įkvepia jaunus žmones siekti profesinės sėkmės, suteikia informacijos apie profesijų įvairovę, įgūdžių, kurių prireiks ieškant darbo ir darant karjerą. Elektrėnų „Versmės“ gimnazijos mokiniai, profesinės patirties programos koordinatorės Giedrės Kisielės padedami, turėjo galimybę susipažinti su AB „Lietuvos elektros gamyba“ darbuotojais. Pagrindiniai mokinių konsultantai ir patarėjai buvo AB „Lietuvos elektros gamyba“ darbuotojai Dainius Puidokas ir Vidmantas Voveris. Džiaugiamės galimybe bendradarbiauti su asociacijos „Mentor Lietuva“ atstovais! Ačiū mentoriams Dainiui ir Vidmantui!

Kokios patirties įgijo gimnazistai? Kaip jie mato savo ateitį? Kas nulemia jauno žmogaus pasirinkimą? Pakalbinome mokytoją Teresę Einorienę ir antros klasės mokinius Ernestą Zaksaitę, Artur‘ą Nozdrin, Modestą Gečėną.

 

Suaugusiųjų pasakojimai apie savo darbą gali mokinius paskatinti pasirinkti vieną ar kitą profesiją. Pasakojimo tonas ir laikysena parodo, ar kalbančiajam patraukli turima profesija, ar žmogus ją pasirinko tik iš būtinybės (reikėjo juk ką nors pasirinkti ir dirbti gyvenime!) ar didžiulio noro. Žinoma, galimybė mokiniui kartu su mentoriumi padirbėti darbo vietoje suteikia dar daugiau žinių apie profesiją. Mokiniai greitai perpranta, ar suaugusieji mėgsta savo darbą ir kodėl mėgsta.

Jauni žmonės, baigę mokyklą, susiduria su kitu pasauliu, kur vyksta nežinomi procesai - ne pamokos, o susitikimai su įvairaus amžiaus ir išsilavinimo žmonėmis, darbas su sudėtinga įranga. Mano mokiniai turėjo progą susipažinti su AB „Lietuvos energijos gamyba“ darbu, energetiko profesija ir puikiai išnaudojo tą galimybę. Susitikimuose su gamybos inžinieriais, vadybininkais ir padalinių vadovais mokiniai pamatė ir įsitikino, kad elektrinėje dirba savo darbą mėgstantys ir išmanantys žmonės. Matėsi, kad sutikti specialistai gerai jaučiasi savo darbe, gali save realizuoti, darbo procesas juos įtraukia. AB „Lietuvos energijos gamyba“ darbuotojai pristatė savo darbą įdomiai, išradingai, su meile. Todėl mokiniams buvo įdomu vykdyti projekto užduotis, jie noriai įsitraukė į veiklą, buvo aktyvūs, smalsūs. Vyko ne tik produktyvus, bet ir draugiškas mentorių bei mokinių bendravimas ir bendradarbiavimas. Daugumą užduočių mokiniai atliko savarankiškai, tik retkarčiais ko nors paklausdami ir gaudami aiškius atsakymus. Savo darbų pristatymo metu mokiniai šiek tiek jaudinosi, bet buvo draugiškai palaikomi, paskatinti, tad jaudulys greitai dingo ir vyko įdomus ir labai naudingas pasikeitimas žiniomis bei nuomonėmis.

Mentoriai buvo nustebinti mūsų mokinių kūrybingumu, gebėjimu naudotis šiuolaikinėmis technologijomis. Per trumpą laiką mokiniai sukūrė nuotaikingą filmuką, išradingai atliko užduotis ir jas pristatė. Ir mokiniai, ir mentoriai liko labai patenkinti bendradarbiavimu.

Gal mokinių karjeros kelias bus susijęs su energetika? O visko pradžia gali būti čia - profesinės patirties programoje!

Teresė Einorienė

Netrukus turėsime susidaryti individualų ugdymo planą, t.y. pasirinkti tuos dalykus, kurių mokysimės 3(11)-4(12) klasėse. Todėl labai svarbu jau dabar išsikelti tikslus ir žinoti, ko sieksime savo gyvenime. Nemanau, kad tai turėtų būti konkreti profesija, bet esu tikra, kad bent kryptį 2(10) klasės mokinys jau turi žinoti.

Mokinių pasirinkimus lemia keletas dalykų: paties mokinio norai, tėvai, mokykla ir aplinka. Ieškodamas tinkamos profesijos jaunas žmogus turi įsiklausyti į save ir domėtis įvairiomis profesijomis, išbandyti jas ir pabendrauti su atitinkamos profesijos atstovais. Svarbu, kad tėvai supažindintų ir su sava profesija bei padėtų išskirti darbo pliusus, minusus ir, jei tik yra galimybė, leistų susipažinti su darbo vieta iš arčiau. Gerai, kai mokykloje organizuojamos profesinio patyrimo veiklos, projektai, ekskursijos. Tai padeda mokiniams apsispręsti, pažinti save ir atrasti kažką nauja. Manau, kad didžiausią įtaką pasirenkant ateities profesiją daro aplinka, t.y. šiandienos aktualijos, tendencijos ir darbuotojų paklausa. Dauguma ieško tokios profesijos, kuri yra paklausi ir gerai apmokama.

Dalyvavau profesinės patirties programoje ir keturių užsiėmimų AB „Lietuvos energijos gamyba“ metu susipažinau su keletu darbo vietų. Išbandyti vadovo kėdę man buvo nauja. Pasirodė, kad vadovo darbe yra labai daug monotonijos, popierizmo. Viename AB „Lietuvos energijos gamyba“ padalinių dirba ir mano mama. Mamos darbas mane žavi labiau nei vadovų. Dirbti su įranga, išmanyti biokuro panaudojimo technologijas atrodo daug įdomiau nei visą dieną gyventi užsikasus popieriais ir įvairiausiais dokumentais.

Ernesta Zaksaitė

Profesinės patirties programa elektrinėje man patiko. Buvo labai smagu, įdomu, nauja ir daug kas netikėta. Gyvenu Elektrėnuose, šalia elektrinės, ir niekada iki šiol nebuvau matęs elektrinės iš vidaus! Dalyvaudamas šiame projekte sužinojau daugybę dalykų. Pavyzdžiui, kaip veikia IX blokas, koks sunkus yra inžinieriaus ar departamento vadovo darbas, kaip svarbu darbo sauga ir kodėl darbuotojų batai tokie stori. Beje, pirmą kartą pamačiau biokurą. Manau, kad tokios programos labai reikalingos (žiauriai reikalingos)! Tai puiki galimybė profesines veiklas pažinti ne iš vadovėlių, o praktiškai. Pažinau ne tik įvairias profesijas, bet ir išbandžiau save. Supratau, kaip svarbu lavinti kūrybiškumą, vaizduotę, dirbti komandoje.

Artur Nozdrin

Augdamas turėjau nedaug galimybių išbandyti, arba kaip vadinama pasimatuoti, profesijas. Prisimenu, kad pradinėje mokykloje kartą per metus vykdavo projektas „Šok į tėvų klumpes“ ir bendraklasių tėvai pasakodavo apie savo profesijas. Mano požiūriu, tokia visuotinė atvirų durų diena tėvų darbovietėse leidžia vaikui plačiau susipažinti su tam tikra profesija.

Laikai keičiasi ir dabar labai paprasta internete pasiskaityti apie dominančias profesijas. Paskaityti galima, bet pažinti praktiškai – ne. Neseniai dalyvavau asociacijos „Mentor Lietuva“ profesinės patirties programoje ir įgijau ne tik informacijos, bet ir darbinės patirties. Išbandžiau save elektros gamybos srityje.

Manau, kad profesinės patirties programos labai svarbios ne tik programos dalyviui, bet ir valstybei. Juk kuriant vaikų ateitį kuriama ir valstybės ateitis.

Modestas Gečėnas

TAMO lamalogo logo01 logo wbg emokykla logo 2 LITNET LT soninis MOKYKLOMS eduroam  LOGO Valančiaus vaikai Nuotolinio mokymo sistema logoImagine200 kepure STT  teise