Kategorija: Mes galim

XXI amžiaus biblioteka ne tik kaupia, saugoja ir teikia informaciją, bet ir buria bendruomenę, skatina kūrybiškumą, ugdo raštingumą. Bibliotekininkė dr. L.Juchnevič šiandieninę biblioteką vadina bendruomenės kūrybiškumo inkubatoriumi, socialiniu aviliu, verslumo puoselėtoju, raštingumo ugdytoja ir skleidėja. Kokia yra Elektrėnų „Versmės“ gimnazijos biblioteka? Kiek ji svarbi šiandieniam mokiniui? Bibliotekininkė Marytė Kuzmenkovienė pakvietė į ekskursiją po gimnazijos biblioteką.

 

Viena iš svarbiausių bibliotekos funkcijų - aktyviai dalyvauti ugdymo(si) procese. Gimnazijos bibliotekoje turtingi grožinės ir dalykinės literatūros fondai. Bibliotekoje šiuo metu yra beveik trylika tūkstančių knygų. Žinoma, viena iš būtinų mokymo priemonių - vadovėliai. Kokie vadovėliai reikalingi, parenka mokytojai. Pasitaiko, kad pamokose mokomasi iškart iš kelių vadovėlių. Labai reikalinga ir grožinė literatūra. Daugiausiai grožinės literatūros perskaito vyresniųjų klasių mokiniai. Aišku, yra mokinių, kurie noriai skaito populiariąją literatūrą.

Mažiausiai matoma, bet labai svarbi vieta bibliotekoje yra knygų sandėlis. Būtent čia gali pajusti, kad knygos yra skaitomos: kiekvieną birželį lentynos užpildomos vadovėliais ir kiekvieną rugsėjį jos ištuštėja. Bibliotekininkės šmaikštauja: jei sandėlyje knygos apdulkėtų, reiktų suprasti, kad bibliotekos mokyklose jau nebereikia. Sandėlis, beje, atspindi tą tradicinę sampratą apie bibliotekas – daug daug knygų, kurios tvarkingai sudėtos į kelių aukštų lentynas, ir slegianti tyla bei oro trūkumas.

Priešingai pasijunti kitose bibliotekos patalpose. Knygų išdavimo salė ir skaitykla šviesi, jauki ir šurmuliuojanti. Būtent čia juntama bibliotekos dvasia. Čia verda kasdieninis gyvenimas. Nuskambėjus skambučiui į pertraukas, biblioteka atgyja. Bibliotekininkes apima džiaugsmas, kai prie knygų sustoja mokinių eilė. Mokiniai stovi eilėje prie knygų! Ekspresijos užtenka ir pamokų metu. Dažnai į biblioteką atbėga uždusęs gimnazistas, nes reikia knygos, kurią paliko namuose, reikia vadovėlio, reikia žemėlapio, reikia žodyno, reikia kopijos... Būna, kad ir užduotis mokytojai skiria atlikti būtent bibliotekoje. Tai tarsi naujas mokymosi metodas – klasėje gauni užduotį, o ją atlieki savarankiškai bibliotekoje. Kaip sako mokytojai, taip ugdomos ne tik dalykinės, bet ir bendrosios kompetencijos. Bibliotekoje, kaip netradicinėje erdvėje, vykdomos netradicinės pamokos, dažniausiai lietuvių kalbos ir istorijos.

Antrus metus skaičiuoja trečioji bibliotekos erdvė. Tai laisvalaikio zona, kur mokiniai susitinka su draugais ir šnekučiuojasi, pristatomi projektai, organizuojami susitikimai, vyksta protmūšiai ir viktorinos bei kūrybinės dirbtuvės. Tai labiausiai besikeičianti bibliotekos vieta, kurioje greičiausiai sureaguojama į mokinių poreikius ir lūkesčius. Pavyzdžiui, sveikatos priežiūros specialistė Kristina Čarienė čia organizuoja diskusijas sveikatinimo klausimais. Socialinė pedagogė Aušra Gaučienė suburia į Advento vainikų pynimo pamokas ne tik mokinius, bet ir mokytojus. Istorijos mokytoja Daiva Baltrūnienė organizuoja Lietuvos istorijos pažinimo parodas, viktorinas. Jau ne kartą bibliotekoje buvo vykdomos kūrybinės dirbtuvės, sėkmingiausias projektas - „Kalėdos mieste“. Būtent laisvalaikio zonoje susiburia ir MEPA (programa „Mokyklos - Europos Parlamento ambasadorės“) nariai.

                      Siekiant tobulinti bibliotekos darbą, buvo vykdoma apklausa. Paaiškėjo, kad pagrindinis gimnazijos bibliotekos konkurentas – internetas. Kaip nurodo mokiniai, beveik visą informaciją galima rasti virtualioje erdvėje. Gal bibliotekoms gresia tuštėjimo metas? Mokiniai sako, kad ne. Į biblioteką mokiniai ateis, nes čia puikus aptarnavimas, jauki aplinka, spalvinga laisvalaikio zona, galimybė rasti ne tik programinės, bet ir populiariosios literatūros. Ką daryti, kad biblioteka būtų ir žinių sandėlis, ir laisvalaikio oazė ir idėjų centras, pataria patys mokiniai: reikia kuo daugiau naujausios literatūros, dar spartesnio internetinio ryšio ir prieinamo Wi-fi, sudaryti sąlygas naudotis spalvotu spausdintuvu, nupirkti daugiau sėdmaišių ir minkštasuolių.

Jei mokiniai kelia reikalavimus, jei jie išsako pageidavimus, vadinasi, biblioteka jiems reikalinga. Džiugu, kad mokiniai bendradarbiauja su bibliotekininkais ir bibliotekoje randa ne tik žinių sandėlį, bet ir laisvalaikio oazę, kur gimsta daugybė idėjų. Kartu juk galima nuveikti dar daugiau!

 

Bibliotekininkė Marytė Kuzmenkovienė