Kategorija: Mes galim
Gimnazistų pamokos netradicinėse erdvėse

Atlikėjai, kūrėjai, optimistai, pesimistai, individualistai, „pilka masė“... Kaip apibūdinti XXI amžiaus jaunuolius?

Kiekvienas žmogus gimsta turėdamas begalinį potencialą ir galimybes, tobulą kūną ir lanksčią psichiką. Šiuolaikinis mokslas teigia, kad žmogaus smegenis sudaro maždaug 100 milijardų nervinių ląstelių (neuronų), kurias tarpusavyje jungia daugiau kaip 10 bilijonų jungčių. Tai lyg visomis spalvomis žaižaruojanti fizinės, psichinės ir dvasinės energijos substancija. Kokią ji įgaus formą ir kaip ji pasireikš, lemia terpė, į kurią ji pateks. Aišku, kad formuosis unikali struktūra, sugerianti ir atspindinti aplinkos sąlygas. Norėdami suvokti, koks šiandieninis mokinys, reikėtų panagrinėti jo aplinką.

2I-II klasių gimnazistai vietoj dailės ir muzikos mokosi šiuolaikinių menų

Daugiau kaip dešimtmetį stebiu mokyklos erdvę iš psichologės, mamos ir mokytojos pozicijų. Šiandieninis mokinys dažnai yra gana laisvas, nes jo beveik nebevaržo posovietinio mentaliteto palikimas. Beveik... Su posovietiniu mąstymu jaunas žmogus susiduria bendraudamas su vyresnės kartos atstovais: seneliais, tėvais, pedagogais, kurie transliuoja įgytas tais laikais vertybes. Dauguma Lietuvos jaunuolių turi pakankamas materialines, psichologines ir pedagogines sąlygas laisvai skleisti ir realizuoti savo potencialą. Šiuolaikinėmis technologijomis jiems prieinama dauguma žmonijos sukauptų mentalinių turtų. XXI amžiaus visuomenėje skatinama kūrybiškai ieškoti sėkmingos ateities ir gerovės kelių. Tačiau reikia pripažinti, kad dalis mokinių tikrai patiria visapusišką stygių. Galvoju, kad mes, vyresnės kartos žmonės, net neįsivaizduojame, kokias unikalias galimybes turi jauni žmonės savo smegenų vingiuose jungti realias ir virtualias žinias, vaizdinius ir dėsningumus bei kita. Jaučiu tiesiog neišsenkantį kūrybinį jaunų žmonių potencialą, kuris kelia džiaugsmą.

1Gimnazistai projekte „Augu pats – auginu kitą“
 

Tačiau jam pasireikšti ne visada yra galimybės. Sutinku liūdnų, bejėgiškų, pesimistiškų, nusivylusių pasauliu mokinių, kurie papuola į žiaurios realybės verpetus ir prigęsta. Pirmiausia tam turi didelės reikšmės artima aplinka, kurioje vykstantys įvykiai gali stipriai traumuoti jauną žmogų. Neigiamą įtaką jauno žmogaus brandai, kūrybiškumui, laisvei daro netektys, tėvų skyrybos, žmogiškų santykių trūkumas, nesupratimas, nuolatinis psichinis ar fizinis smurtas, meilės stoka. Ugdymo įstaigos ir visuomenė kartais taip pat prisideda prie nepalankaus požiūrio į save ir pasaulį vystymosi. Gerai, jeigu šalia nusivylusio jaunuolio atsiranda geras žmogus ir padeda nesužlugti, išbūti.

4Šokis – puiki galimybė išsakyti mintis.

Šiuolaikinio mokinio formavimosi aplinkybės labai įvairios. Didelės galimybės ir nemažai iššūkių keliantis gyvenimas skatina įvairias asmenybės struktūras. Mokinių yra visokių, bet taip ir turi būti, nes aplinkybės, į kurias jie pateks, pareikalaus iš jų įvairių savybių, padėsiančių įveikti akistatą su realybe. Kiekvienas atsiskleis unikaliai ir nepakartojamai eidamas pasirinktu gyvenimo keliu. Todėl nesinori naudoti jokių apibendrinančių žodžių apibūdinant šiuolaikinius mokinius. Jų yra visokių: optimistų ir pesimistų, liūdnų ir džiaugsmingų, „pilkų“, „geltonų“ ir „raudonų“. Šiandieninis mokinys – spalvinga asmenybė!

Jaunoji karta sukurs tokį pasaulį, kokio jiems reikia, ir jis bus unikalus ir nepakartojamas, kaip jie patys.

Elektrėnų „Versmės“ gimnazijos sichologė Rūta Baleišienė